Huuropzegging

Dit artikel gaat over reguliere verhuur. Klik hier om meer te lezen over het verschil tussen reguliere verhuur en Short Stay.

Op welk moment kan ik m'n huur opzeggen?

Heb je een huurcontract voor onbepaalde tijd? Dan kun je bij ons iedere dag van de maand via Mijn SSH je contract opzeggen. Je opzegtermijn is één maand; daarbij maakt het niet uit hoeveel dagen die maand heeft. Een voorbeeld: als het vandaag 5 maart is, dan is 5 april de eerst mogelijke datum om je huurcontract op te zeggen. Als je per 5 april je huurcontract opzegt, dan komt op 6 april de nieuwe huurder in je kamer of woning. Je kunt je huur maximaal vier maanden van tevoren opzeggen.

Wat gebeurt er na een huuropzegging? 

De stappen die ná het opzeggen van een huurcontract volgen, zijn van twee factoren afhankelijk: of de vertrekkende huurder een kamer of een zelfstandige woning huurt, en of de woonruimte via een bezichtiging of via een hospiteeravond aan een nieuwe bewoner wordt verhuurd. Twijfel je over dit laatste? Vraag het je huisgenoten of buren, of neem even contact met ons op!

Mogen we zelf een nieuwe bewoner kiezen? 

Als een kamer of woning vrijkomt, zetten we 'm online op onze website. Iedereen die interesse heeft kan erop reageren. De geïnteresseerden met de meeste inschrijftijd krijgen vervolgens een uitnodiging voor de hospiteeravond of bezichtiging. Wel zo eerlijk! Het is dus niet mogelijk om als huis als als vertrekkende bewoner zelf een nieuwe bewoner voor te dragen. Ook een eventuele onderhuurder krijgt geen voorrang en zal gewoon moeten reageren op de advertentie.

Mag ik spullen verkopen aan de nieuwe huurder? 

Jazeker, als vertrekkende huurder mag je aangeven welke spullen je wil achterlaten en welk bedrag je daarvoor zou willen ontvangen. Voor de nieuwe huurder is het aanbod om spullen over te nemen altijd vrijblijvend! Als de nieuwe huurder aangeeft hierin geen interesse te hebben, ben je verplicht de woonruimte tijdig leeg (incl. vloer) en schoon op te leveren.

Mag ik eerder vertrekken dan de einddatum?

Als je met ons hebt afgesproken dat je de sleutels onderling mag overdragen, dan kun je dit in overleg met de nieuwe huurder ook op een eerder tijdstip doen. Houd er rekening mee dat je zelf verantwoordelijk bent voor de woonruimte en de huurbetaling tot je laatste huurdag. Wil je de huur verrekenen, dan zul je hier zelf afspraken over moeten maken met de nieuwe huurder.

Hoe moet een woonruimte worden opgeleverd? 

We verwachten dat de vertrekkende huurder de woonruimte schoon en leeg oplevert. Is er iets kapot? Geef dan ruim voor je verhuizing een reparatieverzoek door via Mijn SSH. 

Hoeveel sleutels moet ik inleveren? 

Voor kamers lever je van elk slot in ieder geval één sleutel in. Voor zelfstandige woningen lever je van elk slot twee sleutels in. Heb je er meer, dan ben je verplicht alle sleutels over te dragen. Heb je er minder, dan zul je de missende sleutel(s) tijdig moeten laten bijmaken. In sommige gevallen heb je hiervoor een sleutelcertificaat nodig. Deze vind je op Mijn SSH onder ‘Mijn woonruimte’. Zie je hier geen certificaat? Neem dan even contact met ons op. Lever je te weinig sleutels in? Dan kan de SSH je een boete opleggen van €50,-.

Lever je woonruimte schoon en leeg op!


Ik heb te veel huur betaald. Wanneer krijg ik dat terug?

Afhankelijk van het moment van huuropzegging, kan het zijn dat er nog een hele maand huur van je rekening is afgeschreven terwijl je niet de hele maand gehuurd hebt. Als je te veel huur hebt betaald, krijg je dit uiteraard van ons terug. We maken hierbij wel een voorbehoud: als we een aansprakelijkstelling bij je in rekening brengen, verrekenen we eerst de eventuele te veel betaalde huur. Als je op het moment van vertrek een huurachterstand had, dan kun je een betalingsherinnering verwachten. De afrekening van de servicekosten die je mogelijk in je huur betaalt, zal pas op een later tijdstip plaatsvinden. Pas als het jaar voorbij is, ontvangen wij facturen van energiebedrijven en andere instanties. Deze facturen verrekenen we vervolgens per huurder met de voorschotten die betaald zijn in de huur. Als je niet het hele jaar hebt gehuurd, berekenen we dit naar rato. Afhankelijk van het verbruik en het betaalde voorschot krijg je dan geld van ons terug, of moet je misschien bijbetalen. De servicekostenafrekening ontvang je - als dat op jou van toepassing is - uiterlijk 1 juli van het volgende kalenderjaar.

Moet ik iets doorgeven aan de gemeente? 

Als je binnen Nederland verhuist, schrijf je je in op je nieuwe adres bij de betreffende gemeente. Je wordt daarna automatisch uitgeschreven op je oude adres. Verhuis je naar het buitenland, dan moet je jezelf uitschrijven op het adres waar je vertrekt.

Moet ik iets doorgeven aan de Belastingdienst? 

Heb je op je nieuwe adres ook recht op huurtoeslag? Geef de wijziging van de huurprijs dan door aan de Belastingdienst. Als je op je nieuwe adres geen recht meer hebt op huurtoeslag, dan moet je dit zelf stopzetten via de Belastingdienst. 

Zijn er contracten die ik zelf moet opzeggen?

Betaal je elektra, water, gas, televisie of internet rechtstreeks aan de betreffende bedrijven? Dan moet je zelf zorgen dat deze abonnementen met je meeverhuizen of worden opgezegd.

Ik ga intern doorverhuizen. Krijg ik een nieuw huurcontract?

Na een interne verhuizing blijf je op hetzelfde adres wonen; daarom krijg je geen nieuw huurcontract. Wel bevestigen we de wijziging vanaf een bepaalde datum, voor een bepaalde kamer en met een bepaalde huurprijs. Je nieuwe kamernummer hoef je niet door te geven aan de gemeente. 

Waarom betaal ik na een interne verhuizing een andere huurprijs?

Iedere keer dat een woonruimte een nieuwe huurder krijgt, ook als er sprake is van een interne verhuizing, kan de huurprijs veranderen. We baseren de huurprijs namelijk op ons huurbeleidsplan, dat we jaarlijks afstemmen met onze huurdersorganisatie BoKS. Dit kan dus betekenen dat de huurprijs hoger wordt na een nieuwe verhuring, maar de huurprijs kan ook gelijk blijven. Om een voorbeeld te geven: het zou kunnen dat we door inflatie 10% meer huur mogen vragen van de overheid, maar via de jaarlijkse huurverhoging op 1 juli de huur met slechts 1,7% hebben verhoogd. Als er in september een nieuwe huurder in de woonruimte komt, passen we het verschil tussen de inflatie en de huurverhoging (wat in dit voorbeeld 8,3% is) alsnog toe. Dit noemen we huurharmonisatie. 

Hoe werkt het het bij coöptatiepanden en/of woongroepen?

We hebben in Utrecht een paar verenigingshuizen, ook wel coöptatiepanden genoemd. Ook hebben we verschillende woongroepen. De huurders van deze huizen selecteren op een afwijkende manier hun nieuwe huisgenoot; ze kiezen er namelijk zelf eentje, ongeacht of die persoon bij ons staat ingeschreven en zo ja, hoeveel inschrijftijd diegene heeft. De advertenties van vrijgekomen kamers komen ook niet in ons aanbod. Bij coöptatiepanden is de voorwaarde dat de nieuwe huurders zich wel inschrijven bij de SSH, zodat wij het contract kunnen maken. Ze tekenen dan via Mijn SSH het huurcontract en moeten daarin bovendien aantonen dat ze studeren. Bij woongroepen staat het contract op naam van de woongroep en houden we niet bij wie er op het adres woont.