Dit artikel gaat over reguliere verhuur. Klik hier om meer te lezen over het verschil tussen reguliere verhuur en Short Stay.
Hieronder leggen we uit hoe de organisatie van een bezichtiging van een kamer in z'n werk gaat vanuit het perspectief van zowel de vertrekkende huurder als de huisgenoten. Wat je verder moet regelen na het opzeggen van je huur, vind je op deze pagina.
Stap 1: huis ontvangt een mail
De vertrekkende huurder zegt het huurcontract op. Soms is de einddatum al over een maand, soms zit er een langere tijd tussen. Ons systeem berekent automatisch wanneer het huis een mail moet krijgen over de huuropzegging en evt. interne verhuizingen; dat is altijd 30 dagen voor de opgegeven einddatum. Bijvoorbeeld: als het contract is opgezegd met einddatum 1 juni, dan vragen we het huis 2 mei of er interne verhuizingen zijn.
Stap 2: interne verhuizingen doorgeven
Heb je binnen je huis een andere (grotere of mooiere) kamer op het oog? Dan is dit je kans! Bespreek met elkaar wie waar komt te wonen en geef interne verhuizingen één voor één door. Doe dit binnen 48 uur na het ontvangen van de mail. Let wel op: als een interne doorverhuizing eenmaal is doorgegeven, kan dit niet meer ongedaan worden gemaakt.
Stap 3: huisinfo updaten en bezichtigingsdatum invullen
Update ook meteen de huisinformatie; hoe meer info je geeft, hoe groter de kans dat er straks kandidaten langskomen die goed bij jullie passen. Vul ná het doorgeven van evt. interne verhuizingen de datum van de bezichtiging in. Zonder die datum kan de kamer niet online - en hoe langer je hiermee wacht, hoe minder data je hebt om uit te kiezen.
Stap 4: kamer staat online
De kamer die uiteindelijk vrijkomt, komt online te staan. Gedurende drie dagen kunnen geïnteresseerden erop reageren. Bedenk als vertrekkende huurder alvast welke spullen je eventueel ter overname aanbiedt.
Stap 5: samenstelling kandidatenlijst
De reactietermijn sluit na drie dagen. We nodigen de 15 tot 25 geïnteresseerden met de meeste inschrijftijd uit voor de bezichtiging. Deze geïnteresseerden kunnen hun interesse bevestigen via Mijn SSH. Zij kunnen echter ook aangeven dat ze weliswaar interesse hebben in de woonruimte, maar niet naar de bezichtiging komen. Het kan dus voorkomen dat de uiteindelijke nieuwe bewoner niet bij de bezichtiging is. Jullie krijgen 48 uur na het sluiten van de reactietermijn de definitieve kandidatenlijst. Komen er twee kamers tegelijk vrij in jullie huis, en is de bezichtiging op dezelfde dag? Dan worden de lijsten samengevoegd en vind je bij beide kamers dezelfde namen.
Stap 6: selectie nieuwe huisgenoot
De bezichtiging vindt plaats. Na de bezichtiging mogen alle kandidaten aangeven of ze de kamer willen huren - óók degenen die niet bij de bezichtiging waren, maar wel interesse hebben. Als meerdere kandidaten interesse hebben, krijgt degene met de meeste inschrijftijd de kamer aangeboden. Jullie nieuwe huisgenoot wordt hier uiteraard over ingelicht, accepteert het (concept) huurcontract, levert de juiste documenten aan en voldoet de eerste betaling.
Stap 7: contactgegevens nieuwe huurder
De vertrekkende huurder krijgt een mail met de contactgegevens van de nieuwe huurder. Neem contact met elkaar op over de sleutel - die de vertrekkende huurder zelf mag overdragen aan de nieuwe huurder - en een evt. overname van spullen. Heb je (ook) een telefoonsleutel van iLOQ? Plan dan via Mijn SSH (menu 'Huur opzeggen') een digitale sleuteloverdracht. Op het geplande moment vervallen de rechten van de vertrekken huurder en heeft de nieuwe huurder toegang. Plan je geen digitale sleuteloverdracht? Dan heeft de nieuwe huurder toegang vanaf de huuringangsdatum om 00:00 uur.