Regelzaken na het tekenen van je contract

Dit artikel gaat over reguliere verhuur. Klik hier om meer te lezen over het verschil tussen reguliere verhuur en Short Stay.

Hoe kom ik aan de contactgegevens van de huidige bewoner?

Je ontvangt binnenkort van ons de contactgegevens van de vertrekkende huurder, zodat jullie samen een afspraak kunnen maken voor de sleuteloverdracht. Soms is het niet mogelijk om de sleutels onderling over te dragen; in dat geval hoor je dit tijdig van ons. Het zou goed kunnen dat de vertrekkende huurder daarnaast wat spullen aan je wil doorverkopen. Overname van spullen is altijd vrijblijvend! Als jij aangeeft hierin geen interesse te hebben, dan is de vertrekkende huurder verplicht de woonruimte leeg op te leveren.

Hoe krijg ik de sleutels?

Als je niks van ons hebt gehoord over het ophalen van de sleutels, dan is het de bedoeling dat je samen met de vertrekkende huurder een geschikt moment afspreekt om de sleutels over te dragen. Dat kan dus ook ’s avonds of in het weekend! Zorg ervoor dat je de sleutels uiterlijk op de eerste huurdag krijgt. Huur je een kamer? Dan is het de bedoeling dat je van ieder slot minimaal één sleutel ontvangt. Huur je een woning? Dan moet je van ieder slot minimaal twee sleutels krijgen. Heb je er minder gekregen en heeft de vertrekkende huurder deze sleutel(s) niet meer? Neem dan contact met ons op, zodat we dit voor je kunnen oplossen. Verhuist de vertrekkende huurder al eerder dan de einddatum van z'n huurovereenkomst? Dan mag je de sleutels ook op een eerder moment in ontvangst nemen. De vertrekkende huurder betaalt nog wel huur tot de laatste dag van het contract. Misschien wil hij dit met je verrekenen; maak daar samen duidelijke afspraken over. 

Wat moet ik op de eerste huurdag controleren?

Controleer allereerst of je van alle sloten een sleutel hebt ontvangen. Denk daarbij naast je voordeur/kamerdeur ook aan evt. sleutels voor het balkon, de ramen, de berging en het postvakje.

Als je voor het eerst je nieuwe woonruimte binnenstapt, dan is het belangrijk om goed te controleren of alles schoon en leeg is - tenzij je natuurlijk hebt afgesproken dat er spullen mogen achterblijven. Controleer daarnaast aan de hand van de volgende punten of je kamer of woning in goede staat is: 

  • Kozijnen, ramen en deuren: geen beschadigingen, klemmen niet, geen barsten
  • Hang- en sluitwerk: zit goed vast, functioneert goed
  • Wastafel/kraan/spiegel: zitten goed vast, geen barsten
  • Afvoer wastafel: geen lekkage of verstopping
  • Stopcontacten/schakelaars: zitten goed vast, functioneren goed
  • Radiatoren: zitten goed vast, functioneren goed
  • Muren/plafonds: geen schroeven, spijkers en pluggen, geen gaten

Is er iets kapot? Geef dan binnen twee weken na de start van je huurcontract een reparatieverzoek door via Mijn SSH. We maken vervolgens een afspraak met je om het probleem op te lossen. Meld je een probleem pas na twee weken of later? Dan zijn de eventuele kosten voor eigen rekening.

Mag ik klussen in m'n nieuwe woonruimte? 

Als je woonruimte niet gemeubileerd is en je huurt voor onbepaalde tijd, dan mag je deze naar eigen inzicht aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan het schilderen van een muur in een kleur die je leuk vindt. Daarnaast mag je iets ophangen aan de zogeheten posterstrips die in veel kamers aanwezig zijn. In principe mag je niet in de muren boren. Als je dat wel wil, vraag dat dan eerst aan ons! Daarnaast mag je plafonds, radiatoren, keukenblokken, deuren, stopcontacten, schakelaars, intercoms en dergelijke niet schilderen.

Wil je een vaste hoogslaper plaatsen of de indeling van je woonruimte veranderen? Voor dit soort aanpassingen heb je eerst toestemming van ons nodig. Mail in dat geval naar info@sshxl.nl en stuur (als dat aan de orde is) een gedetailleerde tekening, een omschrijving van de verandering en/of een materiaallijst mee. We laten je binnen twee weken weten of - en zo ja, onder welke voorwaarden - we akkoord gaan met je verzoek. Het kan zijn dat de aanpassing wordt gecontroleerd door de beheerder van het pand. Een woningaanpassing valt overigens niet onder het zogenaamde huurdersonderhoud. Dat betekent dat de kosten voor onderhoud en reparaties voor je eigen rekening zijn.

Als je gaat verhuizen, dan zal je in veel gevallen een nieuwe vloer leggen: linoleum, vloerbedekking of laminaat bijvoorbeeld. Kies je voor laminaat? Houd dan rekening met een aantal zaken. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je (onder)buren elke stap die je zet kunnen horen, of dat je de vloer of muren beschadigt bij het leggen. Breng de soort vloer daarom aan op een verende onderlaag (bijvoorbeeld thermopete). Houd tussen de vloer en de wanden een vrije ruimte van minimaal 1 centimeter. De vloer kan namelijk nog uitzetten! Boor of spijker niet in de cementvloeren. Bij eventuele overlast moet je de aangebrachte vloer verwijderen. Daarnaast ben je verplicht om de vloer te verwijderen als je verhuist, tenzij de nieuwe huurder de vloer wil overnemen. Als er schade ontstaat door het aanbrengen en/of verwijderen van de vloer, dan ben je verantwoordelijk voor de kosten van het herstel. NB: huur je een studio in Tilburg? Dan is het niet toegestaan om de vloer te verwijderen. Alle studio's daar zijn standaard voorzien van laminaat.

Is er iets kapot in je nieuwe woonruimte? 
Geef dan een reparatieverzoek door via Mijn SSH.


Moet ik me bij de gemeente inschrijven?

Ja, dat is verplicht. Voor het inschrijven bij de gemeente heb je alleen je huurcontract nodig. Andere documenten - zoals een toestemmingsverklaring - heb je niet nodig. Geef je adreswijziging uiterlijk vijf dagen na je verhuizing door aan de gemeente waarin je gaat wonen. Je gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) blijven op die manier op orde. Belangrijke overheidsinstellingen zoals de Belastingdienst en DUO maken gebruik van de BRP. Ook als je binnen dezelfde woonplaats verhuist, is het belangrijk dat je een adreswijziging verstuurt! Verhuis je naar een andere woonplaats? Schrijf je dan in bij je nieuwe gemeente; uitschrijving bij je oude gemeente gebeurt in dat geval automatisch. 

Kan ik huurtoeslag aanvragen?

Je kunt huurtoeslag aanvragen als de huur die je betaalt te hoog is in verhouding tot je inkomen. Op Mijn SSH zie je of je voor jouw woonruimte huurtoeslag kunt aanvragen - en zo ja, welke componenten en bedragen meetellen. Bekijk deze pagina voor meer informatie over huurtoeslag. 

Moet ik contracten/abonnementen afsluiten?

Als je een kamer huurt zijn de servicekosten voor o.a. water, elektra, gas, televisie en internet meestal al in begrepen in je huurprijs. Soms betaalt een huis deze kosten rechtstreeks aan de betreffende instantie en wordt dit via de huisrekening met je verrekend. Staan er in het huurcontract onder ‘servicekosten’ geen bedragen genoemd voor bijvoorbeeld elektra, tv of internet? Dan zul je dit zelf moeten aanvragen bij een instantie naar keuze. Vaak is dit het geval als je een woning bij ons huurt.

Krijg ik een naamplaatje?

Vanaf 1-3-2025 sturen we geen naamplaatje meer op als een huurcontract is ingegaan. Wil je je eigen naam bij je voordeur? Meet dan de hoogte en breedte van het huidige naamplaatje op, en geef dit formaat door aan het bedrijf waar je een naamplaatje laat maken. Dit kan een sleutelmaker zijn, maar er zijn ook webwinkels waar je een naamplaatje kunt bestellen. De kosten zijn voor je eigen rekening.

Ik ontvang post van de vorige bewoner

Als je post ontvangt van de vorige bewoner(s), kun je het beste de post terugsturen naar de afzender. Wij sturen geen post door naar de vorige bewoner. Je kunt de volgende stappen volgen om de post terug te sturen: 1) Kruis de adresgegevens door, 2) schrijf op de envelop 'Bewoner verhuisd – Retour afzender', 3) stop de post in de dichtstbijzijnde brievenbus; een postzegel is niet nodig.