Huurbetaling

Dit artikel gaat over reguliere verhuur. Klik hier om meer te lezen over het verschil tussen reguliere verhuur en Short Stay.

Wanneer moet ik betalen?

Bij ons betaal je de huur vooruit. Dit betekent dat we je betaling op de eerste dag van elke maand moeten hebben ontvangen. Als je met een automatische incasso betaalt, wordt de huur op de eerste werkdag van de maand afgeschreven. Zorg er dus voor dat er die dag voldoende geld op je rekening staat!

Hoe werkt de eerste huurbetaling?

Tijdens de laatste stap van het tekenen van een huurcontract, vragen we je om de eerste huurbetaling via iDeal of creditcard aan ons te betalen. In deze stap geef je ook aan hoe je de huur voortaan wil betalen - via automatische incasso of 'online betalen'. Met dat laatste bedoelen we een creditcard- of iDeal-betaling via Mijn SSH. Ben je al SSH-huurder geweest en ga je doorverhuizen binnen je huis of naar een ander SSH-gebouw? Ook dan moet je de eerste huurbetaling via iDeal of creditcard betalen en opnieuw aangeven op welke manier je de huur maandelijks wil betalen.

Hoe kan ik betalen?

Hieronder zie je twee manieren om je huur te betalen. Het is niet mogelijk om je huur contant te betalen.

  • Automatische incasso is het makkelijkste, omdat je er dan niet naar hoeft om te kijken. Als je je huurcontract ondertekent machtig je de SSH om de huur iedere maand automatisch van je rekening af te schrijven.
  • Als je je huur liever via iDeal of met een creditcard betaalt, dan kan dat via Mijn SSH. Je moet dan wel eerst zelf de betaalwijze aanpassen.

Is een betalingsregeling mogelijk?

Heb je geldzorgen? Kijk dan eens op een website als StudentenZorgwijzer.nl. Kun je je huur niet (of niet op tijd) betalen? Neem dan contact met ons op. Vaak is het mogelijk om een betalingsregeling te treffen. Hieraan zijn geen kosten verbonden. 

Wat gebeurt er als ik niet betaal?

Een dag na de betalingsdeadline krijg je van ons een betalingsherinnering. Als je naar aanleiding daarvan niet betaalt, krijg je een week na de herinnering een aanmaning. Als je daar niet op reageert en je hebt geen betalingsregeling, dan schakelen we een deurwaarder in. Hieraan zijn kosten verbonden. Op het moment dat wij een deurwaarder inschakelen, handelt hij de betaling van de achterstand verder met jou af. Let op: de normale maandelijkse huurbetaling blijft wel gewoon via ons doorlopen. Je moet dus wel iedere maand je huur aan ons blijven betalen!

Er staat 'betaald' op Mijn SSH, maar er is geen geld van mijn rekening af. 

Als een automatische incasso mislukt, dan kan het meerdere werkdagen duren voordat je bank dit met ons heeft gecommuniceerd. Tot die tijd zie je op Mijn SSH 'betaald' staan, terwijl er (nog) geen geld van je rekening is afgeschreven. Als de incasso niet is gelukt, dan krijg je automatisch een betalingsherinnering. Je kunt dan via Mijn SSH betalen. 

Kan ik mijn betaalmethode veranderen?

Als je je betaalmethode wil wijzigen, ga dan naar Mijn SSH, klik op 'Mijn gegevens' en scroll vervolgens naar 'Mijn betaalgegevens'. Houd er rekening mee dat je je betaalmethode vóór de 20ste van de maand moet wijzigen als je het de volgende maand wil laten ingaan. Als je je betaalwijze ná de 20ste van de maand aanpast, dan wordt je nieuwe betaalwijze pas toegepast bij de huurbetaling van de daaropvolgende maand. Een voorbeeld: als je je betaalmethode op 15 maart aanpast naar automatische incasso, dan wordt de huurbetaling van april met automatische incasso betaald. Als je je betaalmethode op 23 maart aanpast naar automatische incasso, dan moet je de maand april nog via Mijn SSH betalen, en wordt de huurbetaling van mei met automatische incasso betaald.