Servicekosten

Dit artikel gaat over reguliere verhuur. Klik hier om meer te lezen over het verschil tussen reguliere verhuur en Short Stay.

Hoe berekenen jullie de servicekosten?

De huurprijs die je ons maandelijks betaalt, bestaat uit twee delen: de netto huur (ook wel kale huur genoemd) en de servicekosten. Servicekosten variëren per woonruimte, maar hebben vaak te maken met schoonmaak, verwarming, water, elektra en gemeentelijke belastingen. Je betaalt de servicekosten in je huur op basis van een schatting. Deze schatting is gebaseerd op het gemiddelde gebruik in het verleden. Na afloop van elk kalenderjaar krijgt de SSH van energiebedrijven en andere instanties een factuur van het jaarverbruik. Vóór 1 juli sturen we per huurder een afrekening van het vorige kalenderjaar: dat is het verschil tussen het voorschot dat je hebt betaald, en de daadwerkelijke kosten. Als je je kamer maar een gedeelte van het kalenderjaar hebt gehuurd, dan berekenen we de kosten natuurlijk alleen over die periode. Overigens geldt voor de meeste huurders dat ze (gelukkig!) geld terug krijgen.  

Hoe berekenen jullie de verwarmingskosten?

Van alle servicekosten is de afrekening van de verwarmingskosten het meest complex. Om te begrijpen hoe deze afrekening tot stand komt, is het allereerst handig om te weten dat iedere woonruimte een wegingsfactor krijgt. Deze weging is voor 65% gebaseerd op de woonoppervlakte van de kamer of woning; de rest (35%) wordt evenredig verdeeld over alle woonruimten in een gebouw. De totale energiekosten van het gebouw worden gedeeld door de wegingsfactor van de betreffende woonruimte. 

Op het moment dat iemand maar een deel van het kalenderjaar een kamer of woning bij ons heeft gehuurd, kijken we hoeveel graaddagen er in de huurperiode zaten. Dit is een wettelijk verplichte methode als de afrekenperiode van het energiebedrijf niet gelijk loopt met de afrekenperiode van de verwarmingskosten. Deze methode gaat er vanuit dat er pas energie verbruikt wordt als het kouder is dan 18°C. Je kunt het zo zien: met je voorschot - dat twaalf maanden hetzelfde bedrag is - betaal je in de winter dus eigenlijk te weinig, en in de zomer te veel. Als je het hele jaar huurt, compenseert dat elkaar. Als je toevallig alleen in de koude maanden huurt, dan heb je te weinig voorschot betaald en verrekenen we dit aan de hand van de graaddagen methode.

Twee rekenvoorbeelden: 

  • Huurperiode: van 1 januari t/m 1 maart. De totale servicekosten van dit studentenhuis zijn €1000. De wegingsfactor voor de betreffende kamer is 10 ten opzichte van 60. Dit is een verdeelsleutel die uit ons systeem komt, en voor 65% gebaseerd is op de woonoppervlakte van de kamer. De totale kosten delen we door de totale wegingsfactor: €1000 x (10/60) = €166,67. Dit zou deze huurder aan kosten hebben als hij van 1 januari tot 31 december zou huren. Deze huurder heeft echter van 1 januari t/m 1 maart gehuurd: in die periode zijn 800 graaddagen geregistreerd, van de in totaal 3000 graaddagen in het jaar. Het bedrag €166,67 wordt gedeeld door het totale aantal graaddagen = 0,0555. 0,0555 wordt vermenigvuldigd met het aantal graaddagen in de huurperiode. Dan kom je uit op een bedrag van €44,44. Het bedrag €44,44 wordt afgezet tegen het betaalde voorschot voor de verwarmingskosten. Stel dat het betaalde voorschot €15,- per maand is, dan heeft de huurder voor de maanden januari en februari €30,- voorschot betaald. Hij moet dan dus €14,44 bijbetalen.
  • Huurperiode: van 1 januari t/m 31 december. De totale servicekosten van dit studentenhuis zijn €1000. De wegingsfactor voor de betreffende kamer is 10 ten opzichte van 60. Dit is een verdeelsleutel die uit ons systeem komt, en voor 65% gebaseerd is op de woonoppervlakte van de kamer. De totale kosten delen we door de totale wegingsfactor: €1000 x (10/60) = €166,67. Dit bedrag wordt afgezet tegen het betaalde voorschot voor de verwarmingskosten. Stel dat het betaalde voorschot €15,- per maand is, dan heeft de huurder voor de maanden januari t/m december €180,- voorschot betaald. Hij krijgt dan dus €13,33 van ons terug.
De servicekostenafrekening ontvang je 
uiterlijk 1 juli van het volgende kalenderjaar.


Wat zijn graaddagen? 

Een graaddag is een rekeneenheid om de (variërende) temperatuur op een eenvoudige manier te kunnen meenemen in berekeningen over bijv. energieverbruik. Het aantal graaddagen geeft aan hoeveel graden de werkelijke temperatuur kouder is geweest dan de stookgrens van 18 graden Celcius. Hoe kouder een periode is geweest, hoe meer graaddagen zijn geregistreerd. Op deze manier wordt een relatie gelegd tussen de buitentemperatuur en gebruik van de verwarming.

Het begrip 'dagen' in het woord 'graaddagen' vinden wij ook heel verwarrend.. Er zijn namelijk (veel) meer graaddagen dan dat er dagen in het jaar zijn. Om te begrijpen waarom dat zo is, is het handig om te weten dat een graaddag als volgt wordt berekend: de referentietemperatuur (18°C) min de gemiddelde temperatuur over de gehele dag, geminimaliseerd op 0. De gemiddelde temperatuur op een dag wordt in Nederland gemeten bij het KNMI in De Bilt. Er zijn echter meerdere meetstations, die we voor de berekening van de graaddagen in andere SSH-steden gebruiken. Als de gemiddelde temperatuur op een bepaalde dag bijv. 10 graden Celsius was, dan heeft die dag 18 - 10 = 8 graaddagen. Als de gemiddelde temperatuur hoger ligt dan de referentietemperatuur (bijvoorbeeld 20 graden), dan is er meestal geen verwarming nodig; het aantal graaddagen is dan 0 (en niet -2). Een overzicht van het aantal graaddagen per jaar vind je op deze pagina.

Waarom moet ik bijbetalen? 

Als je moet bijbetalen, dan kunnen daar verschillende redenen voor zijn: 

  • Je hebt meer energie verbruikt dan dat je via het voorschot in je huur aan ons hebt betaald, bijv. vanwege een koude winter of doordat je meer thuis was. 
  • Je hebt niet een heel jaar bij ons gehuurd, en je huurperiode is voornamelijk in een koude periode geweest. Het aantal graaddagen is daardoor relatief hoog. 
  • Verwarming en elektra zijn duurder geworden.

Waarom krijg ik (veel) geld terug?

Als je (veel) geld terugkrijgt, dan kunnen daar verschillende redenen voor zijn: 

  • Er is minder energie verbruikt dan je via het voorschot in je huur aan ons hebt betaald, bijv. vanwege een relatief warme winter.
  • Jouw studentencomplex of studentenhuis kwam in 2023 in aanmerking voor een eenmalige 'tijdelijke tegemoetkoming blokvergoeding', ook wel bloksubsidie genoemd. Deze subsidie hebben we bij de Belastingdienst voor jullie aangevraagd en verrekend. Let op: als je (veel) geld terugkrijgt vanwege bloksubsidie, betekent dat niet dat je voorschot volgend jaar wordt verlaagd. We verwachten dat we je voorschot goed hebben ingeschat. 

Waarom verschilt mijn afrekening van die van mijn buurman/-vrouw? 

Dat kan twee redenen hebben: jullie woonruimte verschilt in oppervlakte, waardoor je een ander voorschot betaalt via de servicekosten, of jullie huurperiode is niet dezelfde.

Ik heb op meerdere adressen gewoond gedurende een kalenderjaar. Kunnen jullie de bedragen met elkaar verrekenen? 

Begrijpelijke vraag, maar helaas kan dat niet. We maken voor ieder adres een aparte afrekening. 

Waarom hebben niet alle kamers een individuele meter? 

Vanwege de stijgende gasprijzen in 2022 hebben we onderzocht of we op individueler niveau inzicht kunnen geven in het energieverbruik. Omdat het niet mogelijk is om per kamer een individuele meter te plaatsen, hebben we onderzocht of een tussenmeter op radiatoren in de kamer en meer inzicht op studentenhuisniveau mogelijk is. Uit onderzoek blijkt dat de besparing van de tussenmeters niet opweegt tegen de kosten voor het plaatsen van de tussenmeters. Voor jou als huurder wordt het dus duurder.  

Omdat je met het individueler meten geen volledig inzicht krijgt in je verbruik en de energierekening duurder wordt, hebben we besloten om voor onze bestaande studentencomplexen geen individuelere bemetering toe te passen. Wil je als bewoner of studentenhuis duurzame impact maken met hulp van de SSH? Dan hebben we voor alle huurders of voor specifieke gebouwen meerdere initiatieven. Kijk hiervoor op onze duurzaamheidspagina.

Kan ik mijn verbruik tussentijds inzien? 

Helaas niet; we hebben tussentijds geen inzicht in je verbruik.

Moet ik afvalstoffenheffing betalen?

Gemeentelijke afvalstofheffingen zijn niet inbegrepen bij zelfstandige woningen. Onder zelfstandige woningen verstaan we woningen met een eigen toegang, keuken en toilet. Houd hier rekening mee dat je jaarlijks een nota van de gemeente ontvangt bovenop je huur! Voor kamers met gedeelde voorzieningen zit dit wel inbegrepen in de huur.