Huurprijs

Dit artikel gaat over reguliere verhuur. Klik hier om meer te lezen over het verschil tussen reguliere verhuur en Short Stay. Op zoek naar meer informatie over de huuraanpassing per 1 juli 2024? Lees hier meer info. 

Hoe berekenen jullie de huurprijs?

De huurprijs bestaat uit de netto huur (ook wel kale huur genoemd) en de servicekosten. Servicekosten variëren per woonruimte, maar hebben vaak te maken met schoonmaak, verwarming, water, elektra en gemeentelijke belastingen. De netto huur is de vergoeding die je betaalt voor het gebruik van de woonruimte en eventuele gemeenschappelijke (buiten)ruimtes. De netto huur inclusief de servicekosten vormt samen de bruto huur: dat is het bedrag dat je iedere maand aan de SSH betaalt.

Netto huurprijs + servicekosten 
= bruto huurprijs


Het puntensysteem, hoe werkt dat?

Wij stellen de netto huur vast op basis van het puntensysteem van het Ministerie van BZK. Hierin staat wat de maximale huurprijs is die verhuurders mogen vragen. De huurprijs van onze woonruimtes voldoet dus altijd aan de regels van de overheid! Factoren die de hoogte van de huurprijs bepalen zijn bijvoorbeeld de grootte van de kamer of woning, voorzieningen in de woonruimte en het aantal huisgenoten waarmee je voorzieningen deelt. Meer informatie over het puntensysteem vind je op de website van de huurcommissie. Daarnaast betaal je servicekosten, bijvoorbeeld voor internet, gas, water of elektra. Op Mijn SSH kun je precies zien welke kosten voor jou gelden.

Verhogen jullie de huur wel eens?

Ieder jaar passen we per 1 juli de huur aan; vaak hangt dit samen met het percentage van de inflatie. Je krijgt vóór 1 mei bericht over de huuraanpassing. Wij zullen nooit méér vragen dan de maximale huurprijs die vanuit het puntensysteem van het Ministerie van BZK geldt, ook niet na een huurverhoging. Ben je het niet eens met de huurverhoging? Dan kun je bezwaar maken door vóór 1 juli een bezwaarschrift in te dienen bij de huurcommissie

Houd er rekening mee dat naast de netto huur ook de servicekosten worden aangepast. Vaak gebeurt dit gelijktijdig met de jaarlijkse aanpassing van de netto huurprijs. In uitzonderlijke gevallen kunnen we de servicekosten meerdere keren per jaar aanpassen als het werkelijke verbruik hoger is dan het voorschotbedrag.

Daarnaast hebben we met onze huurdersvertegenwoordiging BoKS afgesproken dat we de huur verhogen als een kamer of woning vrijkomt. Dit noemen we huurharmonisatie. Hierdoor kan het voorkomen dat je een ander huurbedrag betaalt dan je huisgenoot.