Internet | Robert Baelde, EIH, 't Leidsche Veem, Caland II, d'Blaauwe Molen, Overhoningen, Pand de Vries

Deze pagina is bedoeld voor bewoners van Robert Baelde, Erasmus International House, 't Leidsche Veem, Caland II, d'Blaauwe Molen, Overhoningen en Pand de Vries (Rotterdam). 

Jouw specifieke situatie: 

Op jouw kamer kun je zelf een router aansluiten. Let erop dat het een router is (en geen access point of repeater o.i.d) en dat de router met de WAN-poort op het netwerk wordt aangesloten. In sommige kamers zitten twee aansluitingen, waarvan er eentje voor het intercom systeem is. Daar kun je dus geen internetverbinding mee maken.

Ik krijg geen verbinding met het internet. Wat moet ik doen?

Om te checken of je aansluiting het nog doet, is het handig om een kruistest te doen als je eigen laptop geen netwerkaansluiting heeft. Je kunt aan de SSHnet-outlet in de muur namelijk niet zomaar zien of dit wel of niet werkt. Een kruistest wil zeggen dat je de router bij een buurman aansluit op het netwerk, en kijkt of het daar werkt. De router van de buurman sluit je op je eigen outlet aan. Heb je geen netwerkaansluiting op de laptop? Controleer dan heel goed bij je wifi-instellingen met welke router je verbinding maakt, om geen verkeerde conclusies te trekken. Gebruik als het kan de laptop van een huisgenoot waarvan zeker is dat die goed werkt. Als het dan wel of niet werkt, dan weet je of de router kapot is of dat er een probleem is met de verbinding. Is er een probleem met de verbinding? Stuur dan een mailtje naar helpdesk@sshnet.nl.

Je kunt ook testen met een laptop die via een kabel naar de outlet gaat - als die teminste een netwerkaansluiting heeft. Je moet dan wel zeker weten dat dit verbinding geeft, dus test ook op de outlet van een buurman of huisgenoot. Sluit deze laptop met de netwerkkabel aan op jouw outlet. Zet de wifi op deze computer uit, zodat je zeker bent dat de laptop via de netwerkkabel werkt.

Werkt deze laptop? Dan is jouw SSHnet-outlet in orde. Werkt deze laptop ook niet? Probeer dan eerst een andere netwerkkabel tussen de router en outlet. Werkt de laptop dan wel, dan is jouw kabel kapot. De oplossing is in dat geval simpel: koop een nieuwe kabel.

Als de laptop van je buurman of huisgenoot ook niet werkt, en je weet zeker dat deze wel werkt op een andere SSHnet-outlet, stuur dan een mailtje naar helpdesk@sshnet.nl.

Had je een eigen router aangesloten op de SSHnet outlet? Dan kan het zijn dat de netwerkpoort tijdelijk is uitgeschakeld omdat de router netwerkproblemen veroorzaakte. De poort wordt na vier uur pas weer actief. Wacht in zo'n geval dus minstens vier uur voor het vervolg van de kruistest.

Ik ben in quarantaine geplaatst, wat betekent dat?

De reden voor quarantaine is meestal dat een systeem achter je CPE of andere router besmet is met malware. Soms staat er bovenaan de quarantainepagina een speciaal bericht voor jouw verbinding. Wij weten niet welk systeem in je kamer besmet is, omdat alleen de verbinding van de CPE of router met het SSHnet gezien wordt. Zorg er in ieder geval voor dat de malware verwijderd wordt. Als de malware verwijderd is, klik dan op de gele button rechts onderaan op de quarantainepagina (waarop staat ‘Verlaat quarantaine’). Nadat je op deze button hebt geklikt, heeft het systeem ongeveer 30 minuten nodig om de verbinding vrij te geven. Dit moet je met de browser van een computer of laptop doen; met een telefoon lukt het meestal niet.

Lukt het niet je systeem op te schonen met antivirus-software? Installeer dan je systeem helemaal opnieuw. Als je er niet uitkomt, neem dan via het webformulier onderaan op de quarantainepagina contact op met de helpdesk. De helpdesk ziet dan namelijk meteen over welke verbinding het gaat. Let op: als we je vaker in quarantaine zien gaan, kunnen we de mogelijkheid om jezelf uit quarantaine te halen blokkeren.