Deze pagina is bedoeld voor bewoners van Talentenplein (Zwolle), met uitzondering van het gebouw Agora.
Jouw specifieke situatie:
Jij hebt een glasvezel CPE, ook wel hybrid CPE genoemd. Een CPE is een ander woord voor de router. CPE staat voor Customer Premises Equipment. Let op: haal de CPE nooit van de muur!
Ik krijg geen verbinding met het internet. Wat moet ik doen?
Krijg je geen verbinding met het internet? Aan de LED-lampjes op de CPE kun je direct zien of je aansluiting werkt.
- Als de lampjes power (U), optical link (<-- en daaronder -->), uplink (<>) en Internet (@) constant aan zijn, moeten de LAN-poorten werken.
- Als bovendien het wifi-lampje aan is moet ook de wifi werken.
- Als optical link, uplink- of internet-lampjes knipperen, is er een probleem.
- Als het power-lampje uit is, controleer dan of de stroomadapter is aangesloten.
- Als het internetlampje uit is, houd de resetknop (RST) aan de voorkant van de CPE ingedrukt totdat alle lampjes twee keer hebben geknipperd. Dit kan meer dan 20 seconden duren! Wacht een paar minuten, zodat de CPE zich opnieuw kan instellen. Hij start als het goed is automatisch weer op.
Ik heb de CPE gereset, maar de LED-lampjes knipperen niet en het internet werkt niet.
De CPE bestaat uit verschillende onderdelen, die soms niet helemaal goed vast zitten. Druk voorzichtig onderaan de voorkant van de CPE richting muur. De CPE kan dan vastklikken. Haal de CPE niet uit elkaar! Dat veroorzaakt schade. Het zou kunnen dat de LED-lampjes na enige tijd weer gaan werken. Als dat niet het geval is, neem dan contact met ons op via helpdesk@sshnet.nl.
Blijft er een probleem met de verbinding en knipperen de lampjes bij de icoontjes hetgeen soms niet goed te zien is, neem dan ook als je twijfelt contact op met ons via helpdesk@sshnet.nl
Het signaal van m'n wifi is ineens heel zwak geworden. Hoe komt dat?
Net als de meeste routers zijn de CPE's van de SSH dual band; daarmee kun je verbinden op 2.4GHz en 5GHz wifi. Een CPE die de standaardinstelling heeft laat ook twee SSID’s zien. Eentje heeft de toevoeging 5GHz. Als je dat niet ziet voor jouw CPE, dan heeft je systeem geen 5GHz wifi.
Als je last hebt van slechte wifi, dan komt dat meestal omdat je wifi-signaal gestoord wordt door andere CPE’s in de buurt. De oplossing kan zijn om in dat geval 5GHz wifi te gaan gebruiken, in plaats van 2.4GHz wifi. Als je graag wil weten waarom we dit adviseren; 2.4GHz wifi heeft door overlap tussen de kanalen eigenlijk maar drie bruikbare kanalen, namelijk kanaal 1, 6 en 11. Ook andere apparatuur (zoals magnetrons) kunnen storen. 5GHz wifi gebruikt meer kanalen en is sneller.
Als het gebruik van 5GHz wifi niet helpt, dan helpt soms het resetten van je CPE. Houd de resetknop aan de voorkant van de CPE ingedrukt totdat alle lampjes twee keer hebben geknipperd. Dit kan meer dan 20 seconden duren! Wacht een paar minuten, zodat de CPE zich opnieuw kan instellen. Hij start als het goed is automatisch weer op.
Een alternatief voor slechte wifi is om je computer of laptop via een netwerkkabel aan de CPE te verbinden. Heeft je computer geen netwerkaansluiting, maar alleen USB-poorten? Koop dan een adapter voor ethernet naar USB; daarmee kun je je computer of laptop via een netwerkkabel verbinden.
De TV op mijn kamer geeft geen beeld of een foutmelding
Als je een CPE van Genexis hebt en op SSHnet bent aangesloten, dan heb je meestal ook een set-top box (STB). De STB moet met een netwerkkabel op LAN poort 4, waar 'TV' boven staat, op de CPE worden aangesloten. Met een HDMI-kabel kun je de TV en STB verbinden. Krijg je geen beeld, controleer dan of de TV op het juiste HDMI kanaal staat. Krijg je een foutmelding of het SSH-logo te zien, controleer of de STB is aangesloten op LAN poort 4 waar ‘TV’ boven staat, als dat zo is en het probleem blijft bestaan, maak dan de CPE en STB een minuut stroomloos, geef de CPE stroom en wacht tot deze helemaal is opgekomen, dit kan een minuut of zeven duren en geef dan de STB stroom.
Ik ben in quarantaine geplaatst, wat betekent dat?
De reden voor quarantaine is meestal dat een systeem achter je CPE of andere router besmet is met malware. Soms staat er bovenaan de quarantainepagina een speciaal bericht voor jouw verbinding. Wij weten niet welk systeem in je kamer besmet is, omdat alleen de verbinding van de CPE of router met het SSHnet gezien wordt. Zorg er in ieder geval voor dat de malware verwijderd wordt. Als de malware verwijderd is, klik dan op de gele button rechts onderaan op de quarantainepagina (waarop staat ‘Verlaat quarantaine’). Nadat je op deze button hebt geklikt, heeft het systeem ongeveer 30 minuten nodig om de verbinding vrij te geven. Dit moet je met de browser van een computer of laptop doen; met een telefoon lukt het meestal niet.
Lukt het niet je systeem op te schonen met antivirus-software? Installeer dan je systeem helemaal opnieuw. Als je er niet uitkomt, neem dan via het webformulier onderaan op de quarantainepagina contact op met de helpdesk. De helpdesk ziet dan namelijk meteen over welke verbinding het gaat. Let op: als we je vaker in quarantaine zien gaan, kunnen we de mogelijkheid om jezelf uit quarantaine te halen blokkeren.